مقالات

دستگاه فرز انگشتی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

دستگاه فرز انگشتی

دستگاه فرز انگشتی چیست؟ فرز‌ انگشتی یکی از پرکاربرد‌ترین وسایل در صنایع مختلف و در واقع یک ابزار ثابت در تمامی کسب و کار‌ها شناخته شده‌اند. اندازه دستگاه‌های فرز بر اساس هدفی که قرار است از آن‌ها استفاده کنیم متفاوت است.

اگر به سایت کاویان سایش مراجعه کنید تنوع زیادی در بین انواع دستگاه‌های فرز مشاهده خواهید کرد که فرز انگشتی نیز در این بین دیده می‌شود. در این مطلب شما را با انواع دستگاه فرز انگشتی و کاربرد‌های آن آشنا می‌کنیم. در صورتی که به دستگاه فرز نیاز دارید حتماً این مقاله را با دقت مطالعه نمایید.

فرز انگشتی چیست؟

دستگاه فرز انگشتی دارای یک موتور کوچک و چند چرخ دنده در داخل خود است که به چرخیدن شفت دستگاه کمک می‌کند. از این فرز برای امور ظریف همانند منبت‌کاری، ظریف‌کاری‌های نجاری و یا قالب‌سازی استفاده می‌شود. سرعت حرکت موتور در داخل فرز انگشتی متفاوت هستند.

شما براساس هدفی که دارید باید یک فرز انگشتی با سرعت مناسب را انتخاب کنید. از طرف دیگر برای انتخاب یک فرز انگشتی مناسب باید حتماً توان دستگاه و سایز کلت آن را نیز در نظر داشته باشید.

کاربرد‌های دستگاه فرز انگشتی

همانگونه که گفته شد از این دستگاه برای امور بسیار حساس و ظریف استفاده می‌شود. بنابراین مهمترین کاربرد‌های فرز انگشتی عبارتند از:

  1. حکاکی کردن بر روی چوب برای منبت‌کاری و یا ساخت مجسمه‌های چوبی
  2. حکاکی کردن بر روی سنگ برای نوشتن سنگ نگاره و یا کنده‌کاری‌های سنگی
  3. حکاکی بر روی شیشه با ظرأفت بسیار بالا بدون فشار آوردن بر روی شیشه
  4. سنباده‌زنی در کارگاه‌های نجاری با هدف پرداخت نهایی
  5. صیقل دادن بعد از جوشکاری
  6. شیارزنی بر روی چوب و یا سنگ با سری‌های مخصوص
  7. پولیش زدن بدنه خودرو

معرفی انواع فرز انگشتی

انواع فرز انگشتی براساس فاکتورهای مختلف دسته‌بندی می‌شوند:

1- انواع دستگاه براساس شکل ظاهری

شکل ظاهری دستگاه بر روی کار‌ایی آن تأثیر می‌گذارد. دستگاه‌های فرز انگشتی براساس نوع گلویی که برای آن‌ طراحی شده‌ است به دو دسته تقسیم می‌شود:

فرز گلو بلند

مهمترین کاربرد فرز انگشتی گلو بلند مربوط به زمان‌هایی است که دسترسی به قطعه کار برای اپراتور بسیار سخت است. برای مثال برای فضا‌های زاویه‌دار و یا در مواردی که حرکت دست اپراتور بسیار محدود می‌شود، شما می‌توانید از فرز انگشتی گلو بلند استفاده کنید چرا که این دستگاه مجهز به گلوی کشیده است که به راحتی می‌تواند تمامی فضا‌ها و قسمت‌های غیر قابل دسترس را پوشش دهد.

دستگاه فرز انگشتی

فرز گلو کوتاه

از این فرز برای سنباده‌زنی و سنگ‌زنی استفاده می‌شود چرا که گلوی کوتاهی برای آن طراحی شده است. بنابراین برای فضا‌های در دسترس می‌توانیم از این دستگاه فرز استفاده کنیم.

2- انواع فرز انگشتی از نظر نحوه طراحی دستگاه

در صورتی که به سایت‌های فروشگاهی همانند کاویان سایش مراجعه کنیم متوجه می‌شوید که حتی شکل طراحی دستگاه فرز انگشتی نیز با یکدیگر متفاوت است. برای این دستگاه‌ها دو مدل سرکج و سر مستقیم طراحی می‌شود.

در فرز انگشتی سرکج، زاویه بین کلت دستگاه با بدنه اصلی بین ۹۰ و ۱۱۵ درجه است و از این دستگاه برای حکاکی، منبت‌کاری و ظریف‌کاری استفاده می‌شود. اما فرز انگشتی مستقیم به گونه‌ای است که بدنه و کلت دقیقاً در یک راستا قرار گرفته‌اند و شکل کاملاً صاف و یکدست دارند. بنابراین از فرز انگشتی مستقیم برای سنباده‌زنی و برش کاری استفاده می‌شود.

3- انواع دستگاه براساس منبع تغذیه

نوع نیرو محرکه مورد استفاده در فرز انگشتی نیز باعث تفاوت در این دستگاه می‌شود. بنابراین فرز‌های انگشتی به دو دسته برقی و یا بادی تقسیم می‌شوند. فرز انگشتی برقی با استفاده از نیروی برق یا باتری فعال می‌گردد ولی در فرز انگشتی بادی باید از کمپرسور باد برای فعال کردن دستگاه استفاده کنیم.

سخن پایانی

دستگاه فرز انگشتی یکی از پرکاربردترین انواع فرز‌ها در صنایع مختلف است. نوع سری به کار رفته در فرز می‌تواند بر روی کارایی آن تأثیر بگذارد.

برای مثال از فرز انگشتی سری سنگی برای شیار دادن و صاف کردن سطوح، از سری آهنی برای زنگ‌زدایی و صاف کردن نقاط جوش و از سری چوبی برای منبت‌کاری و حکاکی استفاده می‌شود.

بنابراین با توجه به دامنه کارایی فرز‌ها، قبل از خرید حتماً باید مشخص کنید که به فرز انگشتی برای چه اموری نیاز دارید. کارشناسان ما در کاویان سایش نیز به شما کمک می‌کنند تا بتوانید دستگاه مناسب را خریداری کنید.