مقالات

انواع سنگ برش در صنعت کدام است؟

انواع سنگ برش در صنعت کدام است؟

انواع سنگ برش کدام است؟ نوع صفحه یا دیسک که در دستگاه فرز استفاده می‌شود بر روی کارایی آن تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل است که ما می‌توانیم از دستگاه فرز برای امور مختلف همانند برش دادن مصالح ساختمانی و یا حتی برای صیقل دادن سطوح استفاده کنیم.

سنگ برش یا همان صفحه سایش، برای برش دادن و سمباده کشیدن انواع سنگ، بتن، چوب و حتی انواع فلزات مانند آلومینیوم و فولاد مناسب است. در این مطلب شما را با انواع سنگ برش و متریال تشکیل‌دهنده این قبیل صفحه‌ها آشنا خواهیم کرد.

سنگ برش چیست و از چه موادی ساخته شده است؟

در ابتدای این مطلب توضیح دادیم که نوع صفحه استفاده شده در دستگاه فرز باعث تنوع در کارایی دستگاه می‌شود. در تشکیل این صفحه‌ها عمدتاً از اکسید آلومینیوم با دانه‌های ریز و درشت،، چسب رزین و دانه‌های ساینده استفاده می‌شود. وظیفه اکسید آلومینیوم، سایش سطوح و یا برش دادن آن‌ها است.

بنابراین اندازه این اکسید‌های آلومینیوم کارکرد دستگاه فرد را مشخص می‌کند. هر چه اکسید‌های آلومینیوم ریزتر باشند سنگ برش قابلیت بیشتری برای سایش و صیقل دادن خواهد داشت. البته گاهی اوقات در ترکیب انواع سنگ برش از کاربید سیلیکون نیز استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع لوازم پرداخت کاری +خرید و قیم

در این صورت ما می‌توانیم از این سنگ برش برای ساییدن و برش دادن متریال‌های آلیاژی و یا رنگی همانند انواع چدن‌ها، آلومینیوم‌ها، برنز، سنگ و حتی لاستیک استفاده کنیم.

معرفی انواع سنگ برش

از آنجایی که سنگ‌های برش هم برای ساییدن و هم برای برش دادن متریال مختلف استفاده می‌شود، بنابراین سنگ‌های برش به طور کلی به دو دسته‌ی صفحات برشی و صفحات سایشی تقسیم‌بندی می‌شوند. براساس آنچه که گفته شد انواع سنگ برش عبارتند از:

  • صفحه برش آهن

از این صفحات برای برش دادن انواع فولاد و شکل دادن به آن‌ها استفاده می‌شود. به همین دلیل به آن‌ها سنگ برش آهن می‌گویند.

  • صفحه سنگ ساب

وظیفه این صفحه سایش و در نتیجه شکل دادن به متریال مختلف است که این صفحه به دو حالت دستی و ماشینی طراحی می‌گردد. از صفحات دستی برای برش دادن متریال‌های فولادی و غیر فولادی استفاده می‌شود که قطر این قبیل صفحات ۱۸۰ میلیمتر با ضخامت ۳ میلیمتر و یا ۱۱۵ میلیمتر با ضخامت ۶ میلیمتر است.

سنگ برش

اما صفحات ماشینی ضخامت و قطر بیشتری دارند. به همین دلیل از این ابزار‌ها برای تیزکاری، ابزار‌های ماشین‌کاری و ساخت قیچی‌های برش صنعتی و حتی شکل دادن به قطعات استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: خرید انواع  سنگ دستگاه ویبره

چند نکته مهم در مورد انواع سنگ برش

  1. ضخامت و قطر سنگ‌های برش تعیین‌کننده کارایی آن‌ها است. برخی از انواع سنگ برش، هم برای برشکاری و هم برای سایش کاربرد دارند ولی برخی دیگر را تنها می‌توانیم برای برش دادن و یا برای ساییدن استفاده کنیم.
  2. در زمان خرید سنگ برش باید هدف کاری خود را در نظر گرفته و سپس یک سنگ با دانه‌بندی مناسب به قطر و ضخامت استاندارد را انتخاب نمایید چون حتی نحوه دانه‌بندی اکسید‌های آلومینیوم در کنار یکدیگر، قدرت سنگ برش را تعیین می‌کنند.
  3. انواع سنگ برش در اندازه‌های مختلف طراحی می‌شوند بنابراین حتی از آن‌ها برای راه‌اندازی دستگاه مینی فرز نیز استفاده می‌گردد.
  4. از آنجایی که نحوه ساخت سنگ برش و نوع چسب و رزین استفاده شده برای قرار دادن دانه‌های اکسید آلومینیوم در کنار یکدیگر بر روی کارایی صفحه تاثیر می‌گذارند بنابراین برای خرید انواع سنگ برش به سراغ فروشگاه‌های مطمئن بروید چون اگر کیفیت متریال اولیه مناسب نباشد و یا اگر فرآیند چسب‌زنی دانه‌ها به درستی انجام نگیرد، مسلماً قدرت کارایی سنگ برش کاهش پیدا کرده و در کوتاه مدت می‌شکند. البته باید توجه داشته باشید که شکستن سنگ برش می‌تواند خطرات جدی را برای اپراتور به همراه داشته باشد.

سخن پایانی

در این مطلب با مروری بر انواع سنگ برش سعی کردیم برای شما توضیح دهیم که چرا کارایی سنگ‌های برش با یکدیگر متفاوت است و شما نباید بدون اطلاع از این موضوع برای خرید اقدام کنید.

شما می‌توانید به سایت کاویان سایش مراجعه کنید و برای کارشناسان ما توضیح دهید که سنگ برش قرار است دقیقا بر روی چه نوع دستگاه فرز نصب شود و برای چه اموری استفاده شود.

در این صورت می‌توانید یک سنگ برش استاندارد خریداری کنید. حتما سایت‌های فروشگاهی مختلف را بررسی کنید و با مشخصات انواع سنگ بوش و قیمت آن‌ها آشنا شوید تا بتوانید یک خرید ‌ایده‌آل و با قیمت مناسب داشته باشید.