مقالات

تفاوت دستگاه فرز و پولیش چیست؟ از عملکرد دستگاه تا دامنه کارایی

دستگاه پولیش و دستگاه فرز دو مورد از ابزارآلات بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف هستند. جالب است بدانید برخی از صنعتگران از تفاوت دستگاه پولیش و فرز آشنایی نداشته و فکر می‌کنند که این دو عملکرد کاملاً یکسانی دارند.

در صورتی که شما قبل از خرید هر نوع وسیله‌ای باید با جزئیات آن را وسیله و کارکرد آن آشنا باشید تا به ازای هزینه پرداختی، بتوانید تجهیزات مناسب برای صنعت و کسب و کار خود خریداری نمایید. بنابراین حتماً این مقاله را مطالعه کنید تا با تفاوت دستگاه پولیش و فرز آشنا شوید.در ضمن شما میتوانید جهت خرید لوازم پرداختکاری به سایت کاویان سایش مراجعه فرمایید.

دستگاه پولیش چیست؟

قبل از اینکه به بررسی تفاوت دستگاه فرز و پولیش بپردازیم، اجازه دهید در مورد عملکرد هر یک از این دو وسیله توضیحاتی را برای شما ارائه دهیم. دستگاه پولیش از جمله پرکاربردترین ابزارآلات در همه صنایع شناخته شده است که برای صیقل دادن، جلا دادن و درخشندگی سطوح فلزی، سرامیکی، سنگی، پارکت و کفپوش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وقتی دستگاه پولیش بر روی سطح مورد نظر می‌چرخد می‌تواند تمامی آلودگی‌ها، جرم‌ها و حتی پستی و بلندی‌های موجود بر روی سطح مورد نظر را به طور کامل از بین ببرد و سطحی کاملاً صاف و صیقلی ایجاد کند.

براساس سطحی که می‌خواهید پولیش کنید باید از دستگاه پولیش مناسب استفاده نمایید. برای مثال دستگاه پولیش فلزی برای صیقل دادن سطوح سنگی مناسب نیست.

همچنین سرعت عمل دستگاه‌های پولیش براساس ساختار آن‌ها با هم متفاوت است. برخی از آن‌ها با سرعت بالا می‌توانند پولش را انجام دهند ولی برخی دیگر سرعت کندی داشته و در نتیجه در مواردی که ما می‌دانیم سطح مورد نظر بسیار حساس است، باید به سراغ دستگاه پولیش با سرعت کم برویم تا ترک و شکستگی در آن ایجاد نشود.

دستگاه فرز چیست؟

زمانی که ما می‌خواهیم متریال مختلف همانند آهن، فلزات، چوب، سنگ، کاشی و سرامیک را برش دهیم، به دستگاه فرز نیاز داریم.

اما جالب است بدانید که دستگاه فرز برای صیقل دادن و پلیسه‌گیری هم استفاده می‌شود به همین دلیل است که بعضی از افراد فکر می‌کنند دستگاه فرز همان دستگاه پولیش است و در نتیجه می‌خواهند با یک تیر دو نشان بزنند.

از دستگاه فرز برای برش دادن سطوح، برای حکاکی، ایجاد شیار، تیز کردن مواد، لبه‌گیری، فعالیت‌های عمرانی و حتی فعالیت‌های پزشکی و آرایشی نیز استفاده می‌شود.

تفاوت دستگاه فرز و پولیش

تفاوت دستگاه فرز و پولیش چیست؟

اکنون که با کارایی هر یک از این دو دستگاه آشنا شدید، اجازه دهید تفاوت آن‌ها را با یکدیگر بررسی کنیم در این صورت بهتر می‌توانید براساس هدف کاری خود یک انتخاب ‌ایده‌آل داشته باشید:

۱- عملکرد

آنچه باعث می‌شود که کارفرمایان نتوانند متوجه تفاوت دستگاه فرز و پولیش شوند، شباهت ظاهری آن‌ها است. هر دو دستگاه مجهز به یک صفحه هستند که حرکت این صفحه باعث به کار افتادن دستگاه می‌شود.

اما در دستگاه فرز چرخش صفحه منجر به برش مواد می‌گردد ولی در دستگاه پولیش چرخش صفحه باعث تمیز کردن سطوح و درخشندگی آن‌ها خواهد شد.

از دستگاه فرز برای برش دادن انواع متریال شامل سنگ‌ها، فلزات و در امور مختلف شامل تراشکاری، منبت‌کاری و حکاکی استفاده می‌شود.

ولی دستگاه پولیش عمدتاً برای تمیز کردن و خش‌برداری بدنه خودرو، برای تمیز کردن پارکت و کفپوش‌ها استفاده می‌گردد. بنابراین دستگاه پولیش بیشتر جنبه زیباسازی دارد.

۲- دامنه کارایی

از دیگر تفاوت دستگاه فرز و پولیش باید به دامنه کارایی آن‌ها اشاره کرد. جالب است بدانید که ما دستگاه فرز را می‌توانیم به یک دستگاه پولیش تبدیل کنیم.

بنابراین در صورتی که قدرت دستگاه فریز بالا باشد و البته براساس نوع متریالی که می‌خواهید پولیش کنید، شاید این امکان وجود داشته باشد که بدون هزینه کردن برای خرید دستگاه پولیش، بتوانید از دستگاه فریز استفاده کنید. اما امکان تبدیل دستگاه پولیش به دستگاه فرز وجود ندارد.

سخن پایانی

ما در این مطلب تفاوت دستگاه فرز و پولیش و کارکرد هر یک از آن‌ها را برای شما توضیح دادیم. اکنون این شما هستید که براساس هدف کاری خود باید یک انتخاب مناسب داشته باشید. شاید هنوز هم مردد هستید و این تصور را دارید که با کمک دستگاه فرز می‌توانید عملیات پولش را نیز انجام دهید.

پیشنهاد ما این است که به سایت کاویان سایش مراجعه کنید و انواع دستگاه فرز و پولیش را با قیمت‌های به ‌روز آن‌ها ملاحظه کنید. حتی می‌توانید از کارشناسان ما سؤال بپرسید تا در انتخاب به شما کمک کند.

به هر حال هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید سنگین است و بنابراین دستگاه انتخابی باید بهترین کارایی را برای شما داشته باشد.