مقالات

انواع ابزار بادی | معرفی 7 تا از پرکاربردترین ابزارآلات بادی در صنعت

انواع ابزار بادی | معرفی 7 تا از پرکاربردترین ابزارآلات بادی در صنعت

در صنایع مختلف ابزار بادی با قابلیت‌های متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند که انجام امور کاری را بسیار راحت می‌کنند.

برای مثال ابزارآلات بادی یکی از پرکاربردترین وسایلی هستند که اساس کار آن‌ها هوای فشرده‌ای است که توسط کمپرسور هوا تولید می‌شود. در این مطلب با ما همراه باشید تا انواع ابزارهای بادی و کارکرد هر یک از آن‌ها را برای شما عزیزان توضیح دهیم.

معرفی انواع ابزار بادی و کاربرد آن‌ها

مسلما درجه ایمنی ابزار‌های بادی نسبت به ‌ابزار‌های برقی، بیشتر است. از طرف دیگر ابزار‌های بادی از قدرت بسیار بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل دامنه کارایی آن‌ها وسیع است. اجازه دهید مروری بر انواع ابزار‌های بادی داشته باشیم:

1- آچار بادی

آچار‌ها برای باز و بسته کردن انواع پیچ و مهره مورد استفاده قرار می‌گیرند. کار کردن با آچار‌های معمولی یا همان آچار‌های دستی سخت و زمان‌بر است. به خصوص اگر قرار باشد از این آچار‌ها برای امور صنعتی استفاده شود، زمان زیادی را برای انجام پروژه‌های مختلف نیاز خواهیم داشت.

بنابراین باید به سراغ آچار‌های بادی برویم. سرعت انجام کار با بز با آچار‌های بادی و همچنین قدرت عملکرد آن‌ها بسیار بالاتر است. به طور کلی دو نوع آچار بادی در بازار وجود دارد:

۲- آچار ضامن‌دار بادی

اگر شما بدنه این آچار را از نزدیک مشاهده کنید، یک ضامن بر روی آن مشاهده می‌کنید که برای استفاده کردن از آچار باید ضامن را به کمپرسور هوا متصل نمایید.

۳- آچار ضربه‌ای بادی

با توجه به اینکه قدرت گشتاور آچار ضربه‌ای بادی بسیار بالاتر است، بنابراین به عنوان قوی‌ترین آچار بادی شناخته شده است.

حتی اگر پیچ‌ها بسیار کوچک و طریف باشند، بدون اینکه آسیبی به آن‌ها وارد شود، به راحتی می‌توانید با آچار ضربه‌ای بادی آن‌ها را باز و بسته کنید. البته توجه داشته باشید که قیمت آچار ضربه‌ای نسبت به آچار ضامن‌دار بیشتر است.

۴- اره بادی

یکی دیگر از انواع ابزار های بادی که کاربرد زیادی در صنایع چوبی دارد، اره بادی است. مسلماً برای کار کردن با اره‌های دستی از یک سو به نیروی انسانی زیادی نیاز است و هزینه‌ها را بالا می‌برد و از طرف دیگر زمان زیادی تلف می‌کند.

به جای آن می‌توان از اره بادی استفاده کرد. اره بادی با دقت بالا و سرعت زیاد می‌تواند فرآیند اره کردن را برای شما راحت کند. به همین دلیل در نجاری‌ها و مبلمان‌سازی از آن استفاده می‌شود.

3- آسیاب بادی

در بین انواع ابزار بادی، آسیاب بادی به عنوان قدرتمندترین وسیله معرفی شده است. از این وسیله برای انجام اموری همانند پرداخت و برش فلزات، سنگ‌ها و همچنین برای تیز کردن فلزات و سنگ‌ها استفاده می‌شود.

مهمترین عیب آسیاب بادی، صدای زیادی است که تولید می‌کند به همین دلیل در محیط کار باید از هدفون استفاده کنید تا گوش‌ها اذیت نشوند.

انواع ابزار بادی

4- پیچ گوشتی بادی

این وسیله نیز برای باز و بسته کردن سریع و آسان پیچ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد بدون اینکه نیاز باشد فشار زیادی به پیچ‌ها وارد کنیم و در نتیجه باعث شکستن آن‌ها شویم. با روشن کردن کمپرسور هوا و فعال کردن پیچ گوشتی بادی، می‌توان به راحتی، تمام پیچ‌ها را باز و بسته کرد.

5- مکنده و دمنده بادی

پر استفاده‌ترین وسیله در صنایع مختلف، مکنده و دمنده‌های بادی است. از این وسیله برای کنترل گرد و غبار و همچنین خشک کردن، خنک کردن وسایل و تمیز کردن قطعات داخلی تجهیزات استفاده می‌شود.

بنابراین در همه کارخانه‌ها و صنایع باید دمنده و مکنده بادی وجود داشته باشد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون اینکه به نیروی برق نیاز باشد، با کمک جریان هوا و کمپرسور هوا وسایل را تمیز کنید.

6- رنگ‌پاش‌های بادی

در صافکاری‌ها، برای نقاشی اتومبیل و برای نقاشی بخش‌هایی از ساختمان‌ها می‌توان از رنگ‌پاش‌های بادی استفاده کرد بدون اینکه نیاز باشد به سراغ قلمو بروید. رنگ‌پاش با کیفیت بالا و به صورت یکنواخت سطوح مختلف را برای شما را رنگ می‌کند.

البته این وسیله صدای زیادی دارد و استفاده کردن از آن به صورت طولانی مدت می‌تواند به شنوایی انسان آسیب وارد کند.

7- پرچ بادی

در صنایع خودروسازی و هوافضا از پرچ بادی برای اتصال سریع پرچ‌ها استفاده می‌شود. برای اینکه از این وسیله استفاده کنیم باید میخ پرج را در مکان مورد نظر خود قرار داده و سپس با استفاده از این ابزار میخ را در محل پرچ نصب کنیم.

بنابراین چون کار کردن با این وسیله راحت‌ است حتی افراد مبتدی نیز به راحتی می‌توانند از آن استفاده نمایند.

جهت خرید انواع لوازم پرداختکاری به فروشگاه کاویان سایش مراجعه فرمایید.