مقالات

سنباده نواری چیست؟ از کدام سنباده‌ها برای این دستگاه باید استفاده کنیم؟

سنباده نواری چیست؟

در این مقاله قصد داریم در مورد انواع سنباده نواری و ابزارهایی که برای استفاده از این دستگاه نیاز دارید، صحبت کنیم. دستگاه سنباده نواری کاربرد‌های زیادی در کارگاه‌ها برای سنباده زنی و پولیش کردن دارد. این دستگاه انواع مختلفی دارد. در ادامه تعدادی از انواع رایج دستگاه‌های سنباده نواری را همراه با کاربرد آن‌ها را برایتان معرفی می‌کنیم.

ما در این مطلب قصد داریم به‌ طور کلی در مورد این محصول و همچنین نحوه نگهداری از سنباده نواری توضیحاتی را به شما ارائه دهیم. چنانچه شما در این حوزه فعال بوده و می‌خواهید اطلاعات مفیدی را در خصوص این ابزار به دست بیاورید، پیشنهاد می‌شود که حتماً در ادامه با ما همراه باشید.

1. دستگاه سنباده نواری تک نواره (Belt Sander):

این دستگاه برای سنباده زنی سریع و حذف مواد اضافی از سطوح بزرگ استفاده می‌شود. معمولاً برای صنعت چوب‌کاری، تولید مبلمان و کارهای تزئینی استفاده می‌شود.

2. دستگاه سنباده نواری دو نواره (Dual Belt Sander)

این دستگاه دارای دو نوار سنباده است. این دو نوار به صورت موازی حرکت می‌کنند و برای کارهای سنباده‌زنی دقیق و مساوی کردن سطوح مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3. دستگاه سنباده نواری چرخی (Benchtop Belt Sander)

این نوع دستگاه برای سنباده زنی و تسطیح سطوح مختلف، از جمله چوب، فلز، و پلاستیک، به کار می‌رود. معمولاً در کارگاه‌های کوچک و کارهای تعمیراتی خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لوازم و ابزارهای مورد نیاز برای استفاده از سنباده نواری

برای استفاده از دستگاه سنباده نواری، شما به سنباده تسمه ای با دانه بندی مناسب قطعه خود نیاز دارید. نمونه این محصولات در فروشگاه ما موجود است و برای خرید و سفارش می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

البته بسته به اندازه دستگاه شما یا کاری که نیاز دارید انجام دهید از سنباده‌های مختلفی می توان استفاده کرد. مثلا می‌توان از سنباده تانکی یا حتی سنباده حلقوی نیز می‌توان استفاده کرد. نمونه این محصولات را در ادامه می‌توانید مشاهده نمایید.

سنباده نواری با عرض‌های مختلف به طول یا محیط مشخصی طبق نیاز مشتری آپارات می‌شود. سپس دو سر آن به هم متصل می‌شوند و به صورت دورانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. سنباده ها در اشکال مختلفی موجود هستند که هرکدام کاربرد مختص خود را دارند. سنباده نواری جزء پرکاربردترین نمونه‌ها است که می‌توان برای هموار کردن سطح های مختلف و یا از بین بردن لبه های تیز ۱ قطعه از آن استفاده نمود.

نکات ایمنی استفاده

پیشنهاد می‌کنیم، حتما از لوازم ایمنی مناسب استفاده و با کیفیت مانند ماسک حفاظتی و عینک، محافظ گوش و دستکش‌های مقاوم استفاده نمایید.

همچنین نکات زیر را نیز در نظر بگیرید:

  • قبل از شروع کار، دستگاه را بررسی کرده و از وضعیت سلامت آن اطمینان حاصل کنید.
  • سرعت و فشار مناسب را انتخاب کنید و از اعمال فشار زیاد خودداری کنید.
  • در حین کار، دستگاه را با دقت و با حرکات تخت و متناوب حرکت دهید تا سطح را به صورت یکنواخت سنباده کنید.
  • برای تعویض نوار سنباده، دستگاه را از برق بکشید.
  • پس از اتمام کار، دستگاه را تمیز کرده و در مکان مناسب ذخیره کنید.
  • همیشه دستورالعمل تولیدکننده را مطالعه کرده و به توصیه‌های ایمنی را رعایت کنید.

بیشتر بخوانید : خرید انواع سنباده فیبری دیسکی

سنباده نواری چیست و چه کاربردی دارد؟

سنباده نواری جزو لوازم پرداختکاری چندکاره بود که به طور معمول جهت برش و یا صاف کردن سطوح بسیار ناهموار، صاف کردن سطح یک قطعه، فرم دهی و همچنین گرد کردن لبه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. این نوع سنباده ها می‌توانند او با استفاده از کاغذهای زبرتر عملکرد مناسبی داشته باشند.

سنباده نواری

به‌ همین دلیل نیز برای برداشتن لایه‌هایی از روی سطوح چوبی انتخاب مناسبی به ‌نظر می‌رسند. علاوه ‌بر تمامی موارد، به دلیل این‌ که به این مدل سنباده بر خلاف مدل های دیگر، پرداختکاری را به شکل خطی انجام می‌دهند و و باید در زمان کار با آن ‌ها دقت بسیار زیادی را به خرج داد.

با وجود این ‌که این ابزار تنها در صنایع کاربرد دارد، اما فروش آن نسبت ابزار های دیگر بسیار بیشتر است. چراکه اکثر صنعتگران و نجاران ترجیح می‌دهند برای تولید قطعات خود از یک سنباده نواری و با کیفیت استفاده کنند. نگهداری از سنباده نواری، یکی از فاکتورهای مهمی که باید به آن توجه داشته باشید در غیر صورت نمی‌توان نهایت استفاده را از این محصول با کیفیت و مناسب داشت.

 بررسی مزایای کار با سنباده نواری

پیش‌ از توضیح در مورد نگهداری از سنباده نواری، بهتر است که مزایا و کاربرد این محصول را به شما ارائه دهیم. سنباده های نواری یکی از بهترین ابزارهای پرداخت کاری بود که به بهترین عملکرد را در میان مدل‌های دیگر دارند. در حال‌ حاضر هیچ ابزاری جایگزین آن‌ها نبوده و نمی‌تواند با سنباده نواری رقابت کند.

نگهداری از سنباده نواری

مهم‌ترین کاربرد سنباده نواری صاف کردن سطوح بسیار ناهموار است. این محصولات دارای سرعت بالایی در برداشتن ناهمواری‌های سطوح چوبی دارند و در بین ابزارهای دستی بهترین انتخاب هستند که نجاران می‌توانند و آن را در نظر داشته باشند.

به ‌منظور افزایش سرعت کار ابتدا بهتر است که دستگاه را با کمی زاویه نسبت ‌به سطح ناهموار در دست بگیرید و سپس کار را آغاز کنید. سپس سنباده را در به سمت دانه‌ها به حرکت درآورده و کار را به پایان برسانید. سنباده زنی با استفاده از مدل‌های نواری بهتر است که با زبری ۸۰ شروع شود و برای تکمیل کار نیز بهتر است که زبری آن ۱۲۰ باشد.

بیشتر بخوانید: خرید انواع سنباده حلقوی

 نگهداری از سنباده نواری چگونه است؟

برای ‌این که بتوانید نگهداری سنباده نواری سنباده نواری را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، در ابتدا باید از این موضوع مطمئن شوید که نوار سنباده در سمت درستی قرار گرفته است.

برخی از سنباده های نواری برای کاردار یک ‌جهت مناسب هستند که داخل دستگاه مخصوص آن‌ها مشخص شده و انواع سایر مدل ‌ها می ‌تواند در هر جهتی استفاده شوند. در چنین حالتی تنها کاری که لازم است و قرار دادن نوار روی قسمت مرکزی غلطک می‌باشد. برای استفاده از دستگاه سنباده زنی سطوح بزرگ لطفا کلیک کنید.

جهت تنظیم محل قرار گرفتگن سنباده بهتر است که نوار را در قسمت بالا نگه ‌داشته و آن را روشن کنید. سپس انحراف نوار را به بیرون از لرها مورد بررسی قرار دهید. در حالی کلید روشن است و آن نوار را روی غلطک تنظیم کنید. ممکن است که بعد از شروع کار دستگاه شروع کار دستگاه نیاز باشد باز هم جهت تنظیم نوار اقدام نمایید.

آلودگی موجب کثیف شدن قطعه و همچنین تأثیرات مخرب در کیفیت کار خواهد شد. بنابراین تا حد امکان سنباده نواری را تمیز نگه ‌داشته و از این موضوع اطمینان حاصل کنید.

چند نکته ایمنی برای کار با سنباده نواری

  1. برای کار با سنباده نواری و بهتر است که از محافظ گوش استفاده کنید. زیرا این محصول در هنگام کار سر و صدای زیادی را ایجاد می‌کند.
  2. گرد و غبار حاصل شده‌ از سنباده کار برای سلامتی مضر است بنابراین حتماً از ماسک استفاده کنید.